Wyszukiwanie głosowe: jak wpływa
na sprzedaż

Strategie, które pomagają zwiększyć zyski
Jednym z głównych trendów cyfrowych w ciągu ostatnich kilku lat, który wpływa na zachowania konsumentów i technologię sprzedaży, jest szybki wzrost udziału ruchu mobilnego. To jest zrozumiałe: tanie smartfony i szybki mobilny Internet stają się bardziej dostępne.

Przechodząc z komputerów stacjonarnych na smartfony, użytkownik nie tylko preferuje inne urządzenie: zmieniają się zasady postrzegania tej lub innej treści.

Podczas wyszukiwania właściciel smartfona chce uzyskać szybką i odpowiednią odpowiedź przy minimum ruchów – otwieranie kilku kart i przełączanie się między nimi jest niewygodne.

Kolejny globalny trend, który bezpośrednio zależy od rozwoju telefonii komórkowej, to trend wyszukiwania głosowego.
Dlaczego popularność zapytań głosowych szybko rośnie i na co to wpływa

Według Stone Temple 56% użytkowników wyszukujących informacji na urządzeniach mobilnych korzysta z voice search.

Po pierwsze, wyszukiwania głosowe są kilka razy szybsze niż tradycyjne. Ponadto są one bardzo wygodne dla kierowców: na przykład „najbliższy oddział banku" lub „najbliższa stacja benzynowa" są szczególnie istotne i w najlepszy możliwy sposób pokazują więź wyszukiwania głosowego z lokalnym.

„Gdzie", „najbliższy", „kupić", „blisko", „teraz" – takie szablony są najczęściej używane w lokalnych zapytaniach głosowych.
W porównaniu z 2015 r. lokalne zapytanie „... teraz otwarte" stało się ponad trzykrotnie bardziej popularne, a zawierające wyrażenie „kupić" wzrosło pięć razy (według Google). W Yandex w ciągu ostatnich dwóch lat liczba zapytań z wyrażeniem „obok mnie" wzrosła o 600%+.


Jak wyszukiwanie głosowe wpływa na sprzedaż

Według agencji marketingowej Higher Visibility prawie 53% użytkowników korzysta z wyszukiwania głosowego podczas jazdy i najczęściej szuka lokalnych usług.

BrightLocal badał również ten temat w 2018 roku, przeprowadzając wywiady z ponad tysiącem respondentów. Pięć najczęściej wyszukiwanych biznesów głosowo to: kawiarnie i restauracje, sklepy spożywcze, usługi dostawcze, sklepy odzieżowe i hotele. Jednak 48% respondentów stwierdziło, że codziennie korzysta z wyszukiwania głosowego do lokalnych zapytań.

Tak więc spośród wszystkich możliwych zapytań (na przykład sprawdzanie pogody, szukanie piosenki, nawigacja) mianowicie zapytania lokalne w wyszukiwaniu głosowym (od 20% do 50% od całkowitej masy, według różnych źródeł) mogą przynieść zysk.

Aby uzyskać odpowiedź na zapytanie głosowe „gdzie teraz zamówić pizzę?", wystarczy po prostu spojrzeć na mapę. Oznakowana będzie miała pierwszeństwo w wynikach. A lead uzyska ten, który jest „wyżej", którego karta częściej pojawia się na liście wyników wyszukiwania, którego punkt spełnia kryteria zapytania, a kontaktowe i inne dane są przedstawione szczegółowo i bez błędów.
Można powiedzieć, że trend zapytań głosowych zmienia sposób, w jaki użytkownik otrzymuje wyniki wyszukiwania – nie trzeba odwiedzać stron firmowych (w wyniku czego liczba kliknięć organicznych zmniejszyła się o jedną trzecią, Google). Prawie wszystkie odpowiedzi można zobaczyć bezpośrednio w wyszukiwaniu lub na mapie.

Gotowość użytkowników mobilnych wykonujących zapytania głosowe do dokonania zakupu wielokrotnie wzrosła. Dzisiaj, jak nigdy dotąd, lokalne wyszukiwanie mobilne towarów, usług lub danych kontaktowych wskazuje na zamiar zakupu lub odwiedzenia punktu sprzedaży przez konsumenta.

Właśnie dlatego sprzedawcy towarów i usług powinni być gotowi na „początek" nowej ery: kiedy marka musi nauczyć się „rozmieszczania" niezbędnych informacji o sobie na mapach, w snippetach. A także odpowiednio dostosowywać witryny, aby przyciągnąć ruch i zwiększyć zyski.


Wyszukiwanie głosowe: 4 strategie, które pomogą zwiększyć zysk
1. Używanie mikroznaczników

Gdy użytkownicy szukają informacji o lokalnej firmie (dokładny adres, numer telefonu, godziny pracy), oczekują, że zobaczą wyniki bez wykonywania „niepotrzebnych" ruchów. Idealnie – na mapie. Czasami jednak uciekają się do organicznej SERP.

To, jak atrakcyjny jest blok informacji (snippet) pod niebieskim linkiem w SERP, zależy od poprawnej struktury danych. Odpowiadają za to mikroznaczniki.

Pozwala wyszukiwarkom lepiej „rozumieć" informacje na podstawie lokalizacji, dat, numerów telefonów, harmonogramu wydarzeń itp.

Aby ustrukturyzować i zoptymalizować parametry lokalne (adres, telefon itp.) w wynikach, korzysta się z Ruschema.org, gdzie jest przedstawiona kolekcja schematów mikroznakowania różnych bloków informacyjnych.

Przykład mikroznakowania danych kontaktowych wygląda następująco:
<div itemscope itemtype="http://schema.org/Organization">
<span itemprop="name">Nazwa firmy</span>
<div itemprop="address" itemscope itemtype="http://schema.org/PostalAddress">
<span itemprop="streetAddress">Dokładny adres</span>
<span itemprop="postalCode">Indeks</span>
<span itemprop="addressLocality">Miasto</span>
</div>
<span itemprop="telephone">Numer telefonu</span>
<span itemprop="email">Poczta elektroniczna</span>
</div>
Tak więc ustrukturyzowane dane służą do dostarczania użytkownikom dokładnych informacji bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu strona jest „bardziej widoczna", w wyniku czego jest pozytywnie postrzegana przez wyszukiwarkę (SEO) i przyczynia się do wzrostu CTR.

Ponadto, używając znaczników semantycznych, można „przekazać" dane firmy do Яндекс.Справочник i Google. Pozwala to firmie trafiać do wyników lokalnej SERP (Local Pack w Google i „karuzela" w Yandex), co zwiększa szanse na uzyskanie potencjalnych klientów. Według badania Moz 44% użytkowników zwraca się do wyników Local Pack.

2. Dodawanie firmy do map Google i Yandex

Wyszukiwanie głosowe jest często używane w przypadku zapytań lokalnych i ukierunkowanych, więc należy upewnić się, że informacje o Państwa firmie zostały dodane do Google My Business i Яндекс.Справочник, a następnie wyświetlone na mapach.

Aktywując asystenta głosowego poprzez zwrot „gdzie kupić...?" (zapytanie lokalne), użytkownik oczekuje, że zobaczy odpowiednie informacje. Znaczenie ma nie tylko punkt w wyznaczonym promieniu, ale także godziny pracy, adres, recenzje, zdjęcia. Ważne jest również wskazanie właściwej kategorii biznesowej.

Jeśli firma ma kilka oddziałów lub punktów sprzedaży, trzeba dodać informacje o każdej lokalizacji. Zapewni to stałą obecność w Internecie, a także będzie działać idealnie w celu przyciągnięcia „lokalnych" klientów.
Ponadto, zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez MOZ najważniejszymi czynnikami decydującymi o rankingu witryny według lokalnych zapytań są sygnały Google My Business (co zapewni dodatkowy ruch), zwane dalej masą linków, On-Page atrybuty (tytuły jakości, adresy, numery telefonów firmy itp.), personalizacja, czynniki behawioralne, dostępność przeglądów i pozytywnych recenzji, sygnały z mediów społecznościowych.

Należy zwrócić uwagę na to, aby informacje zostały przedstawione szczegółowo i bez błędów. 73% użytkowników traci zaufanie do marki i woli zwrócić się do konkurentów, gdy napotka nieaktualne dane (Google i Search Engine Watch).

3. Interfejs przyjazny dla urządzeń mobilnych

W większości przypadków wyszukiwanie głosowe odbywa się na urządzeniach mobilnych. W związku z tym witryna musi zostać dostosowana i mieć dobrą szybkość ładowania stron.

Należy sprawdzić, czy Państwa strona jest zoptymalizowana.

Treść powinna również spełniać określone kryteria i mieć strukturę umożliwiającą łatwy odczyt z urządzeń mobilnych: używanie krótkich zdań, małych akapitów, podziałów, podtytułów.
Manipulowanie mapami na urządzeniach mobilnych jest często powolne i niedokładne. Na przykład, gdy użytkownicy próbują przewinąć w dół, aby zobaczyć wszystkie wyniki (zaznaczone punkty firmy), losowo aktywują funkcję „panoramy". Przynosi to pewne niedogodności.

Ponadto „słaby" Internet może zaostrzyć problem: mapa „zawiesza się" lub nie reaguje. W rezultacie marnujący czas użytkownicy próbują od nowa i/lub opuszczają stronę.

Alternatywnie zaleca się podanie linku nad mapą, aby rozwinąć lub ukryć go oraz wyświetlić wyniki jako listę.

Idealnie, aby w mobilnych wersjach witryn była możliwość przełączenia się na listę wyników z adresami punktów lub mapę na życzenie. Ale domyślnie lista ma nadal priorytet, ponieważ w tej formie informacje są w 100% czytelne (wszystkie punkty z adresami są widoczne jednocześnie, nie są wymagane żadne niepotrzebne ruchy), co pozwala użytkownikom szybciej i łatwiej wybierać lokalizację.
4. Optymalizacja biznesu dla zapytań kategorii „obok mnie"

Jeśli jesteś właścicielem lokalnej firmy, musisz zoptymalizować dla zapytań głosowych „najbliższy", „obok mnie", „gdzie" itp.

Wcześniej, mówiąc o zapytaniach lokalnych, najczęściej mieliśmy na myśli wyszukiwanie w określonym regionie lub mieście (na przykład „pralnia chemiczna w Moskwie"). W ciągu ostatnich kilku lat zapytania lokalne stały się bardziej szczegółowe: teraz użytkownicy wskazują dokładną lokalizację (ulica, metro) lub bez określania obszaru wyszukiwania w zasadzie uzyskują najbliższy wobec wymaganej lokalizacji odpowiedni wynik.

Dzięki optymalizacji treści dla zapytań „obok...", „w pobliżu...", „koło..." firma będzie lepiej klasyfikowana według zapytań hiperlokalnych. Oznacza to, że otrzyma więcej klientów.

Ze względu na ewolucję algorytmów wyszukiwania i rozprzestrzenianie się nowych trendów cyfrowych, które zmieniają technologię sprzedaży, a rolę marki wznoszą na nowy poziom, samo SEO i reklama dla przyciągnięcia klientów dziś nie wystarczy. Skorzystaj z globalnego trendu: pozwól swojej firmie zyskać „głos", spełniając miliony żądań użytkowników.
Uzyskać bezpłatny, szczegółowy raport na temat obecności Państwa punktów sprzedaży w Internecie

Dowiedzieć się, gdzie brakuje Państwa firm, gdzie wskazane są nieprawidłowe dane, jaka jest średnia ocena recenzji.