Lokalna optymalizacja vs SEO i reklama
Dla każdej firmy z lokalizacjami fizycznymi (kawiarnia, oddział banku lub mały sklep), która chce przyciągnąć odwiedzających, zarówno optymalizacja pod kątem wyszukiwarek, jak i lokalna są niezwykle ważne.

Podczas planowania wydarzeń marketingowych i alokacji budżetu właściciele firm najczęściej preferują kontekst, SEO i inne rodzaje reklamy displayowej. Jednocześnie pomija się inwestycje związane z marketingiem lokalizacji (tj. optymalizacją obecności w sieci fizycznych punktów firmy).

W przeciwieństwie do pozycjonowania w wynikach wyszukiwania (SEO), którego celem jest zwiększenie pozycji witryny w SERP, lokalna optymalizacja odpowiada za promowanie pod kątem zapytań zależnych od lokalizacji geograficznej (na przykład „kupić firanki aleje jerozolimskie"), a także przewiduje optymalizację obecności w sieci fizycznych punktów firmy. Głównym „zasobem" i narzędziem takiej promocji są mapy.
Według Google to właśnie sygnały map najbardziej wpływają na to, jak często informacje o Państwa firmie pojawiają się w SERP, czy użytkownicy je widzą i znajdują, czy wykonują ukierunkowane działania.
O trafianiu na górę SERP, kiedy użytkownicy szukają według kategorii, produktu lub usługi (na przykład „naprawić telefon w pobliżu") decydują przede wszystkim dane Google My Business/Яндекс.Справочник.

Lokalna optymalizacja może więc pomóc firmom wyprzedzać zaawansowanych dzięki SEO konkurentów pod kątem wyszukiwania lokalnych produktów lub usług. Jest to szczególnie istotne dzisiaj, kiedy wyszukiwarka rozumie nawet zapytania zawierające słowa „w pobliżu/najbliższy/gdzie", personalizując wyniki względem lokalizacji użytkownika i podając je w postaci punktów na mapie.

Przykładem, który pozwala to najlepiej zrozumieć, jest poszukiwanie „najbliższego serwisu samochodowego". Ze względu na dużą konkurencję w zakresie zapytań ukierunkowanych witryna najprawdopodobniej nie spadnie na pierwsze strony SERP, a potencjalny klient nie będzie w stanie jej znaleźć. Ponadto wiele małych firm nie ma w zasadzie witryny. Kontekstowe i ukierunkowane oferty reklamowe są dość drogie, a próżne kliknięcia nie generują potencjalnych klientów. Prowadzi to do wyższych kosztów, a inwestycje często się nie zwracają.
Po zaznaczeniu firmy na mapie i odpowiedniej optymalizacji punkt z pewnością staje się zauważalny dla użytkownika. Nawet w porównaniu z pierwszymi pozycjami w SERP mapa daje przewagę dzięki wyższej konwersji.
Szereg badań potwierdza ten fakt:

  • 44% użytkowników wybiera jedną z firm z wyników local pack (pierwsze 3);
  • 8% przegląda „Inne miejsca" lokalnej SERP;
  • 29% przechodzi do organicznych wyników wyszukiwania;
  • 19% przegląda reklamy.

Tak więc, nie mieszcząc się w pierwszej trójce, firma otrzymuje tylko niewielką część użytkowników (8%), którzy będą wybierać spośród tych przedstawionych poniżej w wyszukiwaniu lokalnym (według ceny, lokalizacji itp.). Około jednej trzeciej użytkowników będzie przeglądać witryny z wyników organicznych, a mniej niż jedna piąta kliknie reklamy w nadziei znalezienia tego, czego szuka.

Dlatego trzeba pracować z lokalizacjami: dodawać dane o wszystkich punktach firmy do map, geokatalogów, nawigatorów, sieci społecznościowych i innych odpowiednich źródeł. A także monitorować aktualność informacji, próby nieautoryzowanych zmian, angażować się w lokalną promocję w celu uzyskania przewagi konkurencyjnej (tj. pojawiać się częściej i wyżej niż konkurenci).
Dziś kwestia SEO i reklamy dla „lokalnego" rodzaju biznesu (banki i ich oddziały, sklepy w „dzielnicy", salony fryzjerskie, stacje benzynowe, apteki) nie jest tak istotna, ważniejsze są obecność na mapach, zdobycie pierwszej trójki lokalnych wyników (local pack), i zapewnienie w ten sposób ruchu, potencjalnych klientów i przewagi konkurencyjnej. Powyższe liczby to potwierdzają.

Według Google 28% użytkowników urządzeń mobilnych, którzy skorzystali z wyszukiwania lokalnego, dokonuje zakupu lub ubiega się o usługę w ciągu 24 godzin. Obecność na mapach z prawidłowymi informacjami o wszystkich punktach jest najkrótszym i najskuteczniejszym sposobem zapewnienia zakupu.

Mapy pomagają „połączyć" każdy punkt firmy z klientami z określonego obszaru geograficznego i przekształcić ruch związany z wyszukiwaniem na sprzedaż.
Korzyści, które firma otrzymuje dzięki optymalizacji pracy z lokalizacjami:

- obecność na mapach z odpowiednimi chronionymi informacjami dla wszystkich lokalizacji;
- uzyskanie przewagi konkurencyjnej na mapie (bardziej zyskowny ranking to możliwość pojawienia się w SERP wyżej i częściej niż konkurenci);

- generowanie leadów poprzez zwiększenie liczby wyświetleń mini-landing page punktów firmy. Im częściej karty pojawiają się w wynikach, tym częściej użytkownicy je znajdują i wykonują ukierunkowane działania (połączenia z firmą, odwiedzanie witryny, budowa trasy), w wyniku czego odwiedzają punkt sprzedaży;

- optymalizacja kosztów w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów w porównaniu z kontekstem i SEO, gdzie stawki są nieuzasadniono drogie ze względu na wysoką konkurencję dla zapytań ukierunkowanych. Jak również „puste" kliknięcia, które nie gwarantują potencjalnych klientów, ale prowadzą do wzrostu kosztów;

- zwrot inwestycji: wszelkie inwestycje marketingowe i biznesowe wymagają stałego monitorowania zwrotu z inwestycji. Inwestycje w lokalną optymalizację wykazują wysoką rentowność;

- optymalizacja pracy z recenzjami i możliwość wpływania na ocenę firmy poprzez szybkie i jakościowe informacje zwrotne (Google My Business i Яндекс.Справочник);

- oszczędzanie czasu pracowników (praca ręczna nie wyklucza błędów, które mogą również kosztować dla firmy). Według ekspertów wypełnienie informacji w 30 źródłach dla 1 punktu firmy zajmuje około trzech dni, jeśli jest to zrobione przez osobę bez doświadczenia; natomiast przeszkolony pracownik potrzebuje około 2,5-3 godzin.
Wraz z ewolucją algorytmów wyszukiwania, gdy mapa i sygnały Google My Business mają priorytetową rolę jako decydujący czynnik rankingu w lokalnych wynikach wyszukiwania, SEO i reklama w celu przyciągnięcia klientów dzisiaj nie wystarczą.

Aby klienci mogli łatwo znajdować Państwa lokalizacje, zwracali się częściej niż do konkurentów, a zyski się zwiększały, warto skorzystać z możliwości światowego trendu: sprawić, aby punkty Państwa firmy były „bardziej zauważalne", odpowiadając na tysiące zapytań użytkowników.
Uzyskać bezpłatny, szczegółowy raport na temat obecności Państwa punktów sprzedaży w Internecie

Dowiedzieć się, gdzie brakuje Państwa firm, gdzie wskazane są nieprawidłowe dane, jaka jest średnia ocena recenzji.